Ääneenluku on hauskaa. Tämä seurue auttaa lapsia, joilla on vaikeuksia keskittyä ääneenlukuun huomaamaan, miten hauskaa se on. Koira Fly sekä Agneta Möller-Salmela, Anette Böling, Agneta Andersson ja Helena Lesch-Saarinen.

Fly-koira innostaa lapsia lukemaan ääneen

Hangon kirjastoon on saatu lukukoira. Agneta Andersson ja hänen Border Colliensa Fly auttavat lapsia, joiden on tarpeen harjoitella ääneenlukua.

Text & Foto: Johanna Lindholm

Julkaistu:
11.1.2018 08.33

Päivitetty:
11.1.2018 08.33

Lukukoirat eivät ole mikään uusi ilmiö. Hangon kirjastossa koira kuitenkin palkataan tehtävään nyt ensimmäistä kertaa.

–Hanke alkoi viime vuoden elokuussa, kun kaupunginhallituksen jäsen ja valtuutettu Helena Lesch-Saarinen otti yhteyttä Hangon Kennelkerhon puheenjohtajaan, Agneta Anderssoniin tiedustellakseen mahdollisuuksia käyttää lukukoiraa apuna.
– Silloin ilmeni, että Agneta on kouluttautunut koiransa kanssa tehtävään.

Andersson ja Fly ovat suorittaneet tutkinnon ”Hyvinvoinnin tuottaminen eläinten avulla" Ammattikoulu Axxellissa Brusabyssä.

Seuraava askel oli yhteys kirjastoon, joka tarttui ajatukseen ja nyt toiminta voi käynnistyä. Kirjasto on jo saanut joitakin varauksia.

– Hoivakodin asukkaat olivat erittäin pettyneitä, koska Fly nyt saa keskittyä kokonaan tähän tehtävään, Andersson sanoo.

Hiljainen kuuntelija

Lukukoira-ajatus on, että koira kuuntele hiljaa ja hyväksyvästi lapsia, joiden ääneenlukutaito kaipaa harjoitusta. Lapset, joilla ääneen lukeminen tuottaa ongelmia saattavat kokea rauhoittavaksi ja turvalliseksi lukea sympaattiselle kuuntelijalle, joka ei keskeytä tai korjaa virheitä.

Tämä vahvistaa lapsen itseluottamusta ja lukukyky puolestaan tuo mukanaan myös monia muita myönteisiä asioita: se kehittää sanavarastoa, kognitiivisia taitoja ja suurempien kokonaisuuksien hahmottamiskykyä sekä edistää oppimista.

Tukee koiraa

Lukuhetket on ryhmitelty 15 minuutin pituisiin jaksoihin, joihin mahtuu enintään neljä lasta. Lapset saavat itse valita, miten he sijoittautuvat suhteessa Flyhin, joka makaa huovalla kirjaston lukusalin lattialla. Lapset voivat istua tai maata Flyn vieressä tai istua nojatuolissa lukemassa koiralle. He saavat myös silittää koiraa tai pöyhiä sormillaan hänen pehmeätä turkkiaan. Andersson istuu taustalla ääneenluvun aikana, mutta hänen suhteensa lapseen on passiivinen.

– Minun roolini on tukea koiraa. Minulla on myös oikeus keskeyttää lukuhetki, jos koirasta aistii, että tilanne on sille epämukava. Tämähän ei ole ajankohtaista lasten suhteen, mutta Fly voi erittäin huonosti esimerkiksi tupakan hajusta.

Lukukoiralta edellytettäviä ominaisuuksia ovat rauhallisuus ja kyky sopeutua hyvin ihmisiin ja uusiin paikkoihin. Fly on tässä suhteessa huippuyksilö. Lisäksi hän on erittäin yhteyshakuinen sekä tarkkaavainen emännän viestien suhteen.

– Mitä teet, jos joku lapsi alkaa takellella jonkun sanan kohdalla, eikä lukeminen edisty? kysyy kirjaston lukuinnostaja Agneta Möller-Salmela.

– Hmmm. Ehkä odotan ja katson, pyytääkö lapsi minulta apua, Andersson tuumii ja toteaa lisäksi, että hän tuntee monet lapsista, koska hän toimii kouluterveydenhoitajana. Lukutunneilla hän kuitenkin on paikalla toisessa roolissa.

Jännittävää

Andersson ja Fly ovat testanneet konseptia joitakin kertoja Tita-Marian koulussa. Nyt on vuorossa kirjaston ensimmäinen asiakas.

– Olen itse koiraihminen, joten minusta on hienoa, että voimme tarjota tätä palvelua, sanoo kirjastonhoitaja Annette Böling ja rapsuttaa Flytä korvan takaa ennen kuin hän jättää koiran, sen emännän sekä asiakkaat.

Ella Kempas on valinnut Polly-kirjan luettavakseen Flylle.

Häntä jännittää hieman, mutta hän keskittyy silti täysin tilanteeseen. Hän istahtaa lattialle Flytä vastapäätä ja alkaa lukea ensimmäistä lukua.

Fly keskittyy yhtä huolellisesti ja kuuntelee tarkkaavaisesti korvat höröllä.

 


Lukukoira kirjastossa

- Lukukoira on koulutettu tehtävään ja sillä on aina ohjaaja mukana. Projekti alkaa 16.1 tiistaisn klo 18-19.

- Koska koira oleskelee lyhyitä hetkiä erityisellä paikalla, omalla huovallaan, kirjastokäynnit eivät aiheuta ongelmia allergikoille.

- Lapsi saa ottaa oman kirjan mukaan tai lainata kirjaston kirjoja. Lapsen tehtävä on lukea ääneen koiralle. Koiran ohjaaja pitää vain koiraa silmällä.

- Kirjasto koordinoi palvelua, jonka kiinnostuneet voivat varata henkilökunnan välityksellä.

Kommentarer

Regler för kommentarer

Hbl.fi tillåter anonyma kommentarer men skriv sakliga inlägg och respektera andras åsikter. Kritik av andras åsikter är givetvis tillåtet.

På Hbl.fi publiceras kommentarer på svenska och de andra skandinaviska språken. Redaktionen har rätt att redigera eller avlägsna inlägg som är osakliga, är kränkande eller bryter mot lagen.

Alla inlägg efterhandsgranskas av moderatorn. Vem som helst kan anmäla en kommentar. Den kommer då att granskas av moderatorn som fattar beslut om kommentaren får finnas kvar eller avlägsnas. Frågor om Hbl.fi kan sändas till webb@hbl.fi.

Modereringen på Hbl.fi utgår från redaktionens regler men i själva jobbet får vi hjälp av ett utomstående företag, Interaktiv Säkerhet. Företaget är specialiserat på övervakning av artikelkommentarer och anlitas av ett trettiotal svenskspråkiga nyhetssajter, bland dem Vasabladet.fi, Svd.se, Dn.se och Svt.se. Har du ett klagomål gällande modereringen? Ta kontakt med webb@hbl.fi. Klistra gärna in en länk till artikeln i fråga och uppge tidpunkt och under vilket namn kommentaren lagts ut.