Kaksi kertaa Ahlfors. Meitä on joskus arvosteltu siitä, että hallituksessa on vain Ahlforseja, sanovat isä ja poika Börje ja Tommy leikillään. Myös Börjen veli, Lasse Ahlfors, on aktiivinen kerholainen.

Intohimona jyrisevät moottorit

Ahjokujan halliin kokoontuu päivittäin joukko moottoriurheilusta innostuneita parantamaan maailmaa – ja rakentamaan autoja. 40 vuotta täyttävä Hangö Street Rods perustettiin, jotta harrastajat otettaisiin vakavasti.

Julkaistu:
30.11.2017 10.49

Päivitetty:
30.11.2017 10.53

Ahjokujalla Hangö Street Rodsien toiminta alkoi reilut kaksikymmentä vuotta sitten. Sitä ennen ryhmä kaveruksia kokoontui Ahlforsin perheen autotallilla kunnostamaan vanhoja autojaan, etupäässä vanhoja jenkkirautoja. Joukko veti puoleensa yhä useampia kiinnostuneita.

– Ja kuka tahansa ymmärtää, että naapurit eivät olleet kovinkaan ihastuneita, kun joukko parikymppisiä jätkiä kaasutteli matkoihinsa moottorit jyristen. Meidän oli siis kerta kaikkiaan pakko löytää joku toinen paikka itsellemme, Börje Ahlfors kuvailee kerhon varhaisimpia aikoja.

Alkuvuosina kerho sai paljon apua entiseltä hankolaiselta, Peter Nordströmiltä, joka oli asunut useita vuosia Ruotsissa ja oli vakiintunut Drag race –kuljettaja. Hän opetti muille, miten Street Rodseja rakennetaan ja miten Drag race –kilpailuissa ajetaan.

– Perustimme sitten yhdistyksen Hangö Street Rods, jotta meidät otettaisiin vakavasti. Se oli tarpeen myös, jotta yhdistys myöhemmin saisi lainaa hallin rakentamista varten, Ahlfors selittää.

Vuonna 1977 allekirjoitettiin säätiön perustamiskirja vanhassa Katriinan baarissa Hanko Pohjoisessa ja sen jälkeen oltiin täydessä vauhdissa.

Oma halli

Yhdistysten oli vanhaan hyvään aikaan helpompi kerätä rahaa kuin nykyisin. Kerho järjesti tanssiaisia Folkparkenissa saadakseen varoja hallin rakentamista varten. Autonäyttelyihin ja ajonäytöksiin osallistuttiin lisäksi aktiivisesti. Omaa hallia tarvittiin kuitenkin kipeästi, jotta autoja päästäisiin tuunailemaan oikein kunnolla ja jotta saataisiin tila niiden säilyttämistä varten.

Kaupungin kanssa käytyjen neuvottelujen jälkeen yhdistys sai lopulta tontin Hanko Pohjoisesta. Hallia alettiin rakentaa 1985 ja vuotta myöhemmin se valmistui.

– Nykyinen puheenjohtaja köllötteli tuolloin lastenvaunuissa pihalla, sanoo Börje nyökäten poikansa, Tommy Ahlforsin, suuntaan. Tommy heiluttaa nykyisin yhdistyksen puheenjohtajan nuijaa.
Erilaisia aktiviteetteja
Yhdistykseen kuuluu tänään 60 jäsentä, mutta sekä Börje ja Tommy että jäsen Tom Blomqvist ovat yksimielisiä siitä, että ihmiset olivat aktiivisempia ennen.

Esimerkiksi 1980-luvun alkupuolella järjestettiin Drag Racing –kisoja Täktomin lentokentällä. Tapahtuma houkutteli katselijoita kaikkialta Suomessa. Osa piti toiminnasta, osa paheksui.

– Tässä tapauksessa ei kuitenkaan todellakaan ole täktomilaisten vika, että kisajärjestelyt loppuivat, Börje toteaa leikkisästä.

– Ratojen kunto meni liian huonoksi ja Hangon sijainti on melko syrjäinen Keski- tai Pohjois-Suomesta tulevien kannalta.

Edelleen järjestettävä tapahtuma on jokakesäinen Cruising. Muutamat Snappertunasta tulevat kerhon jäsenet ovat alkaneet järjestää myös Cruising-tapaamisia Karjaan ABC:llä.

Cruisingia ei pidä sekoittaa hieman huonomaineiseen raggailuun. Cruisailijat ajelevat nauttiakseen harvinaisuuksistaan liikenteessä ja näyttääkseen niitä yleisölle.

Ei maailman halvin harrastus

Amerikkalaisten autojen kunnostaminen ei tietenkään kuulu maailman halvimpiin harrastuksiin.

– Ajat, jolloin vanhoja autoja löytyi ihmisten ladoista, ovat takanapäin, Börje toteaa.

Verkosta on sen sijaan tullut tärkeä markkinointikanava, josta löytyy varaosia tai kokonaisia autoja kunnostettavaksi menneeseen loistoonsa.

Aktiivijäsenet vuokraavat itselleen paikan hallista, jossa on myös mahdollisuus käyttää yhteisiä, muuten melko kalliita työkaluja ja laitteita.

– Joskus tietysti käy vähän niin, että varoja joutuu repimään omasta selkänahastaan, sanoo Blomqvist, jonka ylpeys on keltainen Ford F100 StepSide.

Sydämellinen jargon

Kun Tommy Ahlfors sattuu nojaamaan Fordia vasten, hänelle heitetään, että vain puheenjohtaja saa ottaa moisen vapauden itselleen.

Sanailu on ronskia, mutta sydämellistä. Miehet vakuuttavat, että harrastuksessa on yhtä paljon kyse sosiaalisesta yhdessäolosta. Kerhohuoneen kahvipannu on arkisin kuumana aamuyhdeksästä iltapäivään:

– Monet täällä viihtyvät ovat vuorotöissä, joten joku on melkein aina paikalla. Olemme tällainen maailmaa parantava äijäporukka, Börje Ahlfors toteaa.

 

Kommentarer

Regler för kommentarer

Hbl.fi tillåter anonyma kommentarer men skriv sakliga inlägg och respektera andras åsikter. Kritik av andras åsikter är givetvis tillåtet.

På Hbl.fi publiceras kommentarer på svenska och de andra skandinaviska språken. Redaktionen har rätt att redigera eller avlägsna inlägg som är osakliga, är kränkande eller bryter mot lagen.

Alla inlägg efterhandsgranskas av moderatorn. Vem som helst kan anmäla en kommentar. Den kommer då att granskas av moderatorn som fattar beslut om kommentaren får finnas kvar eller avlägsnas. Frågor om Hbl.fi kan sändas till webb@hbl.fi.

Modereringen på Hbl.fi utgår från redaktionens regler men i själva jobbet får vi hjälp av ett utomstående företag, Interaktiv Säkerhet. Företaget är specialiserat på övervakning av artikelkommentarer och anlitas av ett trettiotal svenskspråkiga nyhetssajter, bland dem Vasabladet.fi, Svd.se, Dn.se och Svt.se. Har du ett klagomål gällande modereringen? Ta kontakt med webb@hbl.fi. Klistra gärna in en länk till artikeln i fråga och uppge tidpunkt och under vilket namn kommentaren lagts ut.