Kaarle Lange.

Langen Satamabaana

Kuka on Kaarle Lange, jolla on Satamabaana agendallaan? Miksi hän haluaa siirtää raskaan liikenteen kaupungin kaduilta rautatien rata-alueelle? Miten hän jaksaa jatkaa taisteluaan sosiaalisessa mediassa tehdyistä hyökkäyksistä huolimatta? HL tapasi Langen selvittääkseen käsityksiä. Ensi viikolla vuorossa ovat muiden osapuolten kommentit.

Julkaistu:
17.8.2017 12.05

Päivitetty:
17.8.2017 12.08

– Haluan vain, että kaikki näkevät kokonaiskuvan, sanoo Kaarle Lange.

Hankolaiset tuntevat Langen hänen kovasta pyrkimyksestään ajaa niin kutsuttua Satamabaana-hanketta eri hankolaisryhmissä Facebookissa. Myös Korsmaninkadun ja Puistokadun alikulku on otettu mukaan tähän ajoittain kiihkeään keskusteluun, vaikka muodollisesti on kyse kahdesta täysin eri hankkeesta.

– Mutta ne kuuluvat yhteen, sanoo Lange. Haluan, että kaupunki saa silmänsä auki koko kokonaisuudelle. Muussa tapauksessa päädytään useisiin halpoihin ratkaisuihin, jotka pitkällä tähtäimellä tulevat veronmaksajille kalliiksi, koska ne eivät ratkaise perusongelmia.

Ylinopeudet ovat yksi ongelma

Langen mukaan perusongelma on, että raskas kumipyöräliikenne käyttää pääasiassa Korsmaninkatua, mutta myös Esplanaadia. Hangon keskustan halki ajaa nykyisin päivittäin arviolta 500–1000 rekkaa ja satamaliikenne näyttää jatkavan kasvuaan.

Osa hankolaisista pitää eri syistä etenkin Korsmaninkatua ongelmallisena. Raskaan liikenteen koetaan vaarantavan turvallisuutta ja olevan vaaraksi muille tienkäyttäjille. Keskustaan menevät joutuvat toisella ylityspaikalla ylittämään tämän vilkkaasti liikennöidyn kadun. Monet ylittäjistä ovat koululaisia.

Asukkaat valittavat myös ylinopeuksista aiheutuvaa melua ja tärinää. Satamaportille Koulukadulta johtavan osuuden nopeusrajoitus on muutettu 40 kilometristä 30 kilometriin tunnissa, mutta rajoitusta ei noudatettane. Lisäksi kuljetusliikkeet noudattavat tiukkoja aikatauluja, ja 30 km:n nopeusrajoitus on tuskin niiden kannalta optimaalinen. Torin kupeessa sijaitseva satamaportti on kuitenkin ainoa sisäänkäyntiväylä satamaan.

Ajattelee Hangon parasta

– Ihmiset luulevat, että haluan jarruttaa kehitystä, mutta tilannehan on täysin päinvastainen. Satama on Hangon sydän. Ilman satamaa emme tule toimeen. Siksi olisi äärimmäisen tärkeätä, että saisimme sinne kaikkien osapuolten kannalta mahdollisimman nopean, joustavan ja turvallisen reitin eli Satamabaanan, Lange sanoo.

Lange on turhautunut eri osapuolten välisten asemien lukkiutumisesta. Hänestä kaupunki alistuu ehdot sanelevan liikenneviraston edessä. Alikulku tulee tässä kuvaan mukaan.

Alikulku ei ratkaise mitään ongelmia

– Valtio on luvannut alikulun rakentamiseen yli 5 miljoonaa euroa. Olen kuitenkin kuullut, ettei rahoitusta toteuteta ennen kuin alueen asemakaava ja asemakaavamuutokset on hyväksytty. Ja silloin on myöhäistä tehdä muita ratkaisuja, Lange selittää.

– Kuulostaa tosin hyvältä, että kaupunki saa rahaa tunnelin rakentamiseen. Se merkitsee kuitenkin myös, että kaupungin on muutettava Korsmaninkatua pitkin kulkevan suuren vesi- ja viemärijohdon linjausta. Puhumme miljoonainvestoinnista, jonka veronmaksajat rahoittavat. Lisäksi tunneli aiheuttaa vuosittain ilmastointi-, vesipumppu- ja valaistuskustannuksia. Puhumattakaan sosiaalisista ongelmista, joita saattaa syntyä, Lange luettelee.

Langen ratkaisumalli

Langen ratkaisumalli näyttää hieman yksinkertaistaen seuraavalta:

Hanko Pohjoisen rautatieylikäytävän alitse rakennetaan saman tyyppinen alikulku kuin Stormossenin kohdalla. Raskas liikenne ohjataan tätä reittiä Hanko Pohjoisen rautatieaseman nykyisen sijoituspaikan kautta. Sieltä rekat voisivat ajaa suoraan satamaan uuden portin kautta. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuus varmistettaisiin rautatieylikäytävälle asennettavilla puomeilla ja liikennevaloilla Satamabaanan ylikäytävän kohdalla.

– Liikennevalot aktivoitaisiin nappia painamalla. Tällöin liikenne ei häiriinny turhaan ja puomithan ovat tähän saakka toimineet erinomaisesti Hanko Pohjoisessa, Lange selostaa.

Kuulostaa helpolta kuin heinänteko, mutta miten kaupunki rahoittaisi maa-alueen lunastuksen ja miksi Liikennevirasto luopuisi alueesta?

– Tiedän, että tässä syntyy ongelmia. Minulla on kuitenkin vahvoja taustajoukkoja, jotka ovat halukkaita tukemaan asiaani, kunhan saamme vuoropuhelun aikaan, Lange vastaa.

Tyrmätty somessa

Lange on sitkeästi lanseerannut ajatustaan sosiaalisessa mediassa. Reaktioita ei ole tarvinnut odotella pitkään. Ihmiset ovat pilkanneet Satamabaana-käsitettä, usein merkittävästi Langea nuoremmat henkilöt ovat julistaneet hänet idiootiksi ja hänen postauksiaan on jopa blokattu sananvapauden nimissä.

Miksi altistat itsesi kaikelle tälle?

– Kaarle saattaa olla todella itsepäinen, jos hän saa jonkun ajatuksen, sanoo vaimo Pirjo Lange. Hän on asiasta samaa mieltä miehensä kanssa, mutta palauttaa määrätietoisesti keskustelun raiteilleen, kun se toisinaan alkaa rönsyillä eri suuntiin.

– Kuten sanottua, haluan vain Hangon ja hankolaisten parasta. Mielestäni on lyhytnäköistä ummistaa silmänsä ratkaisulta, joka on suoraan silmien edessä, sanoo Kaarle Lange.


BILDER:

Määrätietoinen. Kaarle Langella on selkeä visio siitä, miten raskas liikenne tulisi ohjata kaupungin halki. – Asia ei häiritse minua henkilökohtaisesti. Ajattelen vain Hangon parasta, hän sanoo.

Oma väylä. Kaarle Lange katsoo, että rekoille pitäisi saada oma kaksisuuntainen väylä rautatiealueen yhteyteen sen sijaan, että Korsmaninkatua levennetään.

Kommentarer

Regler för kommentarer

Hbl.fi tillåter anonyma kommentarer men skriv sakliga inlägg och respektera andras åsikter. Kritik av andras åsikter är givetvis tillåtet.

På Hbl.fi publiceras kommentarer på svenska och de andra skandinaviska språken. Redaktionen har rätt att redigera eller avlägsna inlägg som är osakliga, är kränkande eller bryter mot lagen.

Alla inlägg efterhandsgranskas av moderatorn. Vem som helst kan anmäla en kommentar. Den kommer då att granskas av moderatorn som fattar beslut om kommentaren får finnas kvar eller avlägsnas. Frågor om Hbl.fi kan sändas till webb@hbl.fi.

Modereringen på Hbl.fi utgår från redaktionens regler men i själva jobbet får vi hjälp av ett utomstående företag, Interaktiv Säkerhet. Företaget är specialiserat på övervakning av artikelkommentarer och anlitas av ett trettiotal svenskspråkiga nyhetssajter, bland dem Vasabladet.fi, Svd.se, Dn.se och Svt.se. Har du ett klagomål gällande modereringen? Ta kontakt med webb@hbl.fi. Klistra gärna in en länk till artikeln i fråga och uppge tidpunkt och under vilket namn kommentaren lagts ut.