Trausti Birgisson kkiipeilee vaivatta mastoon.

Constantia lipui Troolisatamaan

The Tall Ships Races. Purjehduskilpailu on varsinainen kansanjuhla Hangossa. Vanhat alukset houkuttelevat väkeä satamiin ihastelemaan kaunottaria. Ruotsalaisella Constantia-kuunarilla oli soutuvene Jungman Jansson hinauksessa.

Text: Johanna Lindholm. Bild: Jannica Luoto

Julkaistu:
19.7.2017 14.39

Päivitetty:
19.7.2017 14.39

Ruotsalaisen runoilija Dan Anderssonin tunnetun viisun esikuvana kerrotaan olleen naapurin soutuvene vaikka viisu kertookin kuunari Constantiasta, joka vei jungmanni Janssonin eksoottisiin maanosiin ja Alabamasta Jokohamaan.

Ruotsalaisen kaksimastoisen kuunari Constantian rantautuessa Hangon Troolisatamaan Jungman Jansson saa tyytyä vähäisempään rooliin. Kyseessä on nimittäin pieni soutuvene, joka seuraa Constantiaa sen vanavedessä.

Kielitaitoinen tervetuliaiskomitea

Ensimmäisten Kotkan ja Turun välillä purjehtivista aluksista odotettiin saapuvan Hankoon tiistaina. Monet hankolaiset olivat liikkeellä jo varhain aamupäivällä nähdäkseen vilauksen vanhanaikaisista aluksista. Troolisatamassa astelee myös keltaiseen huomioliiviin pukeutunut Valentina Halén.

Hän on aamukahdeksasta alkaen odottanut joitakin venäläisaluksia saapuviksi.

– Kilpailuihin osallistuu ihmisiä kaikkialta maailmassa ja siksi tarvitaan väkeä, joka voi auttaa miehistöä heidän noustessaan maihin. Tehtävänäni on ottaa vastaan venäjänkieliset vieraat. Nuo tuolla huolehtivat puolalaisista, hän sanoo ja osoittaa pienen matkan päähän pysäköityä autoa.

Tulkkien tehtävä on auttaa kaikissa käytännön toimissa, kuten ruokaostoksissa.

–Gangut-regatan yhteydessä 2014 ajoin varmaan 10 ryhmää venäläisiä ruokakauppaan, hän kertoo naurussa suin.

Työ on vapaaehtoista ja siihen tarvitaan ihmisiä, joilla on erilaisia taitoja.

– Vapaaehtoisvoimia koordinoiva Ralf Toivari tietää tasan tarkkaan, mitä kukin osaa ja mitä kieliä jokainen puhuu, kehuu Halén.

Miehistö hitsautuu yhteen
Troolisatamassa on kymmeneltä kolme näyttävää alusta.

Yksi niistä on siis ruotsalainen Constantia, vuonna 1908 Tanskassa rakennettu kuunari, joka nykyisin toimii koulutusaluksena. Osa miehistöstä on jo aamuaskareissa.

Trausti Birgisson ja hänen veljensä Bjarki toivottavat meidät tervetulleiksi alukselle. Trausti ottaa komennon ja esittelee meille aluksen. Salonki on aluksen sosiaalinen sydän, jossa miehistö sekä aterioi että nukkuu.

– Täällä on 16 hyttiä. Jokaisella on oma ja se toimii myös omana huoneena, Trausti kertoo.

Koska miehistö työskentelee ja elää näin tiiviisti, alukselle kehittyy oma erityinen tunnelmansa.

Miehistölle on eduksi, että jokainen osallistuu eri tehtäviin. Tänään esimerkiksi yliperämies Ville Strömberg kuorii vihanneksia yhdessä harjoittelija Juho Johanssonin kanssa.

Muinaiseen loistoonsa

Kun Constantia rakennettiin, aluksella ei ollut moottoria. Se asennettiin 1916 jolloin alus sodan aikana myytiin Norjaan ja muutettiin rahtialukseksi.

Vuonna 1967 Constantia poistettiin rahtiliikenteestä ja 1988 sen osti ruotsalainen Hakon Malmborg, joka alkoi kunnostaa alusta.

Nykyisin aluksen omistaa Solnaskutan-säätiö, joka tarjoaa nuorille mahdollisuuden oppia purjehduksen jaloa taitoa.

Vaikka Constantia nykyisin on varustettu myös moottorilla, sillä voi purjehtia perinteisesti, kuten Tall Ships Races –kilpailun ajatus onkin.

 

 

Kommentarer

Regler för kommentarer

Hbl.fi tillåter anonyma kommentarer men skriv sakliga inlägg och respektera andras åsikter. Kritik av andras åsikter är givetvis tillåtet.

På Hbl.fi publiceras kommentarer på svenska och de andra skandinaviska språken. Redaktionen har rätt att redigera eller avlägsna inlägg som är osakliga, är kränkande eller bryter mot lagen.

Alla inlägg efterhandsgranskas av moderatorn. Vem som helst kan anmäla en kommentar. Den kommer då att granskas av moderatorn som fattar beslut om kommentaren får finnas kvar eller avlägsnas. Frågor om Hbl.fi kan sändas till webb@hbl.fi.

Modereringen på Hbl.fi utgår från redaktionens regler men i själva jobbet får vi hjälp av ett utomstående företag, Interaktiv Säkerhet. Företaget är specialiserat på övervakning av artikelkommentarer och anlitas av ett trettiotal svenskspråkiga nyhetssajter, bland dem Vasabladet.fi, Svd.se, Dn.se och Svt.se. Har du ett klagomål gällande modereringen? Ta kontakt med webb@hbl.fi. Klistra gärna in en länk till artikeln i fråga och uppge tidpunkt och under vilket namn kommentaren lagts ut.